1396-03-02 08:35
1643
3
39363

شکایت های عجیب یونسکو از کشورهای پذیرنده 2030/ از اعتراض به غیرقانونی بودن روسپیگری تا تلاش برای حذف روز مادر + جدول

بررسی ها نشان می دهد که با پذیرش 2030 راه برای ثبت شکایت های مختلف یونسکو علیه ایران باز می شود؛ به خوبی مشخص است که اعتراضات یونسکو به یک تذکر ختم نشده و در ادامه اگر موارد اعتراض آنها در کشور رفع نشود، فضا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران باز می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی رتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را که نتیجۀ یک فرآیند گسترده مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاستگذاری کلان ملّی خود از اول ژانویۀ 2016 مد نظر داشته باشند.

آذرماه سال 95 بود که سندی با عنوان سند ملی آموزش 2030 ایران با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد.

گفته می شد این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سال‌های 2016 تا 2030 را ترسیم می‌کند که شرایط و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.

چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرت‌هایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.

این سند بلافاصله توسط هیأت وزیران امضا و برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ شده است.

اگرچه بندهای این سند در ظاهر مشکلات آنچنانی ندارند اما از آنجایی که این سند یک سند مرکب است، برگرفته از اسناد و تعهدنامه های دیگری است که با قوانین کشور مغایرت داشته و به لحاظ دینی نیز مغایرت زیادی با فرهنگ و دین مردم کشور دارد.

کمیته رفع تبعیض در یونسکو در سال های گذشته در قالب 2030 به کشورهای پذیرنده این سند ایراداتی وارد کرده است که برخی از آنها در جدول زیر آمده است.

به عنوان مثال کمیته رفع تبعیض یونسکو به خاطر غیر قانونی بودن روسپیگری در چین،‌ در سال 1999 اعتراضاتی را متوجه این کشور کرد. یا قوانین قرآنی در کشور لیبی در سال 1994 مورد اعتراض یونسکو واقع شد.

این کمیته در سال های 1999ـ2000 ضمن خطاب به دولت ایرلند، از این دولت می خواهد تا اطمینان دهد که آموزش مباحث جنسیتی نه تنها یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه درسی دانشکده حقوق است، بلکه بخشی از آموزش مداوم کارشناسان حقوقی و قضات باشد. همچنین دولت باید اطمینان دهد که تعداد کافی از زنان برای انتصاب در دادگاه های خاص گزینش می شوند.

جدول اعتراضات و مذاکرات CEDAW (کمیته رفع تبعیض)

آرای کمیته CEDAW برای دخالت در امور حکومتی ملت ها

ردیف

تاریخ

نام کشور

موضوع اعتراض

  1.  
سوم فوریه 1999 چین غیرقانونی بودن روسپیگری و تأکید بر عدم مجازات آنها
  1.  
14 می 1998 مکزیک رسیدگی به قانونی کردن روسپیگری
  1.  
دوم فوریه 2000 آلمان پرداخت قانونی مالیات از طرف روسپیان و عدم وجود حمایتهای کار و قوانین اجتماعی برای آنان
  1.  
اول فوریه 1999 یونان عدم مجازات روسپیگری و وجود ساختارهای ناقص فعلی برای پیروی از چارچوب مقرر
  1.  
سوم فوریه 1999 هنگ کنگ (چین) عدم وجود مفادی قانونی که متضمن بهداشت و ایمنی کارگران جنسی باشد و لزوم تدوین مقررات مناسب برای حمایت از آنها
  1.  
31 ژوئیه 2001 گینه غیرقانونی بودن روسپیگری و اصرار کمیته به اجرای قاونینی که مانع از سوءاستفاده از روسپیگری شود.
  1.  
اول فوریه 1999 لیختنشتاین بازنگری قانون مربوط به روسپیگری و عدم جریمه آنان
  1.  
31 ژوئیه 2001 سوئد لزوم ارزیابی آثار سیاستهای جدید مجازات بر خرید خدمات جنسی
  1.  
31 ژوئیه 2000 بلاروس انتقاد به وجود کلیشه های جنسی مانند مناسبتهایی مثل روز مادر
  1.  
21 ژوئیه 2000 لوکزامبورگ انقاد به تصویرسازی مردان به عنوان سرپرست خانواده و زنان به عنوان مادر و خانه دار
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند انتقاد به نقش کلیشه ای زن در خانه به عنوان مادر که مانع جدی بر اجرای کنوانسیون است
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی انتقاد به نگهداری کودکان 3-6 سال در منزل  و احتمال از دست دادن فرصتهای آموزشی و اجتماعی که در مهدکودکها ارائه می شود
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی عدم اشتغال این چنینی ممکن است زنان را خانه دار کند
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی نگرانی از اشتغال نیمه وقت زنان جوان به دلیل مسئولیتهای تحمیلی خانه و خانواده
  1.  
31 ژوئیه 2001 هلند کار نیمه وقت زنان را به تمام وقت تغییر دهد
  1.  
دوم فوریه 2001 ازبکستان تبدیل نقش مادری و همسری زنان به افرادی شاغل
  1.  
سوم فوریه 1999 چین

انتقاد به رویکرد دولت مبنی بر تمرکز بر حمایت زنان تا توانمندسازی آنان

انتقاد بر کار کمیته ملی زنان و کودکان که بر تداوم هویت زنان همراه باکودکان اصرار دارد

  1.  
14 می 1998 کرواسی انتقاد به تأکید نقشهای زنان به عنوان مادران و مراقبان که منجر به محدودسازی مشارکت کامل زنان می شود.و لزوم بررسی و تحلیلهای دقیق و با حساسیت جنسیتی که منجر به تساوی جنسیت شود
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک انتقاد به تمایل معرفی زنان به عنوان مادر در قالب خانواده به جای افراد عمل کننده مستقل
  1.  
دوم فوریه 2001 مصر اجازه دولت به زنان که وظایف خود را در برابر خانواده و اشتغال تطبیق دهند که این امر صحه گزاردن بر نقش اصلی زنان به عنوان مادر و خانه دار است
  1.  
اول ژوئیه 1999 گرجستان انتقاد به وجود فرهنگ مردسالاری و نقش زنان به عنوان مادران
  1.  
اول ژوئیه 1999 اسپانیا ابراز نگرانی از رقم پایین مشارکت زنان به تمام وقت و آمار 76 درصدی کار نیمه وقت آنان
  1.  
اول ژوئیه 1998 ایرلند انتقاد به نفوذ کلیسا در رفتارها و نقشهای کلیشه ای و در سیاستهای رسمی دولت
  1.  
12 آوریل 1994 لیبی لزوم بازنگری به تقسیر قرآن با دید مفاد کنوانسیون
  1.  
سوم فوریه 1999 چین نگرانی از تحفظی که امور فرقه ها یا فرامین مذهبی را از حیطه کنوانسیون معاف می داند
  1.  
14 می 1998 کرواسی نگران از نفوذ سازمانهای مرتبط با کلیسا بر سیاستهای دولت درباره زنان
  1.  
14 می 1998 مکزیک بازنگری در قوانین مبنی بر سقط جنین سریع و آسان و رایگان
  1.  
14 می 1998 مکزیک لزوم بازنگری در قانون مجازات سقط جنین
  1.  
چهارم فوریه 1999 کلمبیا قانون سقط جنین نقض حقوق زنان در زمینه بهداشت و ماده دوازدهم کنوانسیون می باشد
  1.  
نهم ژوئیه 1999 شیلی انتقاد به حمایت از حقوق تولید مثلی زنان و لزوم امکان سقط جنین سالم
  1.  
هشتم ژوئیه 1998 پرو زنان باید از خدمات بهداشتی از جمله سقط جنین ایمن بهره مند شوند
  1.  
14 می 1998 زیمباوه بررسی قانون سقط جنین با قصد ازادی و عدم مجازات آن
  1.  
28 ژانویه 2000 میانمار سقط جنین غیرقانونی است ولی مراقبتهای پزشکی پس از سقط وجود دارد ابراز نگرانی کمیته از عدم اطلاعات دقیق درباره حقوق زنان برای پایان دوره بارداری ناشی از خشونتهای جنسی
  1.  
30 ژانویه 2002 سریلانکا مجاز دانستن سقط جنین برای مواردی مانند تجاوز به عنف زنا با محارم و نابهنجاریهای مادرزادی
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ اصلاح قوانین حاکم بر موضوع سقط جنین
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی رضایت از الحاق حق سقط جنین در قانون اساسی
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند انتقاد به غیرقانونی بودن سقط جنین و لزوم تسهیلاتی برای گفت وگوی ملی دز زمینه حقوق تولیدمثلی زنان
  1.  
12 اوت 1997 ایتالیا تضمین دسترسی زنان به خدمات سقط جنین در بیمارستانهای دولتی
  1.  
28 ژانویه 2002 اوروگوئه اصلاح قوانین در زمینه پایان دوره بارداری
  1.  
23 ژانویه 2002 پرتغال لزوم تسهیلاتی برای گفت وگوی ملی دز زمینه حقوق تولیدمثلی زنان
  1.  
27 ژانویه 2000 اردن لزوم قانونگذاری در زمینه سقط ایمن برای قربانیان تجاوز و زنا با محارم
  1.  
اول ژوئیه 1999 نپال لزوم خدمات سقط جنین ایمن
  1.  
اول ژوئیه 1999 بریتانیای کبیر و ایرلندشمالی لزوم اصلاح قانون سقط جنین در ایرلند شمالی با مشاوره مردمی
  1.  
اول فوریه 1999 لیختنشتاین مطالعات و شاخصهایی انجام گیر تا آقار قوانین و سیاستهای مربوط به زنان معین شود و رابطه میان قانون سخت ضد سقط جنین و شمار بالای کودکان خارج از ازدواج آشکار گردد.
  1.  
14 می 1998 کرواسی نگرانی از مخالفت برخی بیمارستانها برای انجام سقط جنین به سبب مخالفتهای وجدانی از سوی پزشکان
  1.  
12 اوت 1997 ایتالیا امکانات محدود سقط جنین در جنوب کشور به دلیل مخالفتهای وجدانی پزشکان و پرسنل بیمارستانها
  1.  
14 می 1998 زیمباوه امتناع برخی از کارکنان بهداشت جهت ارائه خدمات تنظیم خانواده به نوجوانان فعال در مسائل جنسی با وجود عدم محدودیت قانونی در این زمینه
  1.  
دوم فوریه 2001 ازبکستان امکان دسترسی به وسایل پیشگیری مدرن و ترویج آموزش جنسی در دوران تحصیلی اجباری
  1.  
اول فوریه 1999 یونان نگرانی از بودجه گذاری برای وسایل جلوگیری از بارداری و لزوم آموزش جنسی به عنوان بخشی از مواد درسی مدارس
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند بهبود بخشیدن به برخورداری از وسایل پیشگیری از بارداری برای وجوانان و بزرگسالان جوان و لزوم استفاده از کاندوم جهت پیشگیری از گسترش بیماری ایدز
  1.  
28 ژانویه 2002 روسیه مهیا کردن اقدامات پیشگیرانه از بارداری برای همه زنان و آموزش جنسی در دروس مدارس
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی لزوم برنامه های آموزش جنسی به عنوان بخشی از دروس مدارس برای دختران و پسران
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد و توباگو معرفی سیاستها و برنامه های مناسبی برای آموزش جنسی و آموزش تنظیم خانواده
  1.  
اول ژوئیه 1999 اسپانیا لزوم آموزشهای جنسی مناسب با سن افراد در مدارس ابتدایی و راهنمایی
  1.  
23 ژوئن 2000 رومانی اولویت بازنگری مواد آموزشی و متون درسی به ویژه برای آموزش ابتدایی و متوسطه
  1.  
اول فوریه 1999 یونان لزوم بازنگری همه دروس آموزشی و حذف اشکال تبعیض آمیز باقیمانده
  1.  
سوم فوریه 1999 چین تجدیدنظر کتاب درسی مدارس و حذف اشکال کیشه ای جنسیتی
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک دوره آموزشی جنسیت و فرهنگ جزو دروس اجباری باشد نه اختیاری
  1.  
15 ژوئن 2000 اتریش آموزش حقوق بشر زنان مبتنی بر کنوانسیون جزو موارد درسی مدارس معرفی شود
  1.  
12 اوت 1997 ایتالیا لزوم بازنگری کتابهای آموزشی و حذف نقشهای کلیشه ای مردان و زنان
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی طراحی برنامه های جامعی برای ایجاد تحولات فرهنگی با توجه به نقشها و وظایف زنان ومردان مطابق با ماده پنجم کنوانسیون
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی بازنگری متون درسی برای مقابله با رفتارهای سنتی درباره زنان
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد و توباگو اصلاح مواد درسی و مبارزه با رفتارهای سنتی نسبت به زنان
  1.  
31 ژوئیه 2001 ویتنام بازنگری متون درسی و برگزاری مبارزات رسانه ای جهت رفع کلیشه های سنتی درباره نقش زنان و مردان
  1.  
31 ژوئیه 2001 سوئد رفع کلیشه های جنسیتی در مواد آموزشی و تشویق به عدم جدایی جنسیتی در انتخاب رشته تحصیلی از سوی دانشجو
  1.  
دوم فوریه 2001 ازبکستان انتقاد به فقدان برنامه های آموزشی هدفدار، نبود بازنگری مواد و متون درسی و عزم رسانه های جمعی به رفع چنین کلیشهای مرسوم در برخورد با زنان
  1.  
اول ژوئیه 1998 گرجستان حذف کلیشه های جنسیتی از راه تلاشهای متعدد مثل بازنگری کتابهای درسی از مقطع ابتدایی حساسیت زایی آموزگاران
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک انتقاد به ایحاد مدارس مدیریت خانه داری و اهمیت تشویق پسران و دختران به انتخاب رشته تحصیلی غیرمرسوم جهت رفع تبعیض علیه زنان
  1.  
15 ژوئن 2000 اتریش افزودن مطالعات جنسیتی و پژوهشهای فمینیستی به مواد درسی دانشگاهی و برنامه های تحقیقاتی
  1.  
اول فوریه 1999 یونان ایجاد برنامه های مطالعات زنان با اعطای مدرک تحصیلی و حمایت علمی و سیاسی و تغییرات عملی با هدف ایجاد یک جامعه غیر مردسالارانه
  1.  
سوم فوریه 1999 هنگ کنگ (چین) لزوم تداوم رسیدگی به کلیشه های جنسیتی و منابع مناسب و کافی برای ایحاد برنامه های مطالعات جنسیتی
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند ارائه گزارشی از میزان الحاق دوره های مطالعاتی زنان و جنسیت در مواد درسی آموزشی رایج در آموزش متوسطه
  1.  
اول ژوئیه 1999 اسپانیا ارائه اطلاعاتی درباره تعداد و نوع دوره های مطالعات زنان در موسسات آموزش عالی
  1.  
14 می 1998 مکزیک استقبال از ترویج منصفانه تر ثروت در میان جمعیت
  1.  
اول ژوئیه 1999 اسپانیا نظارت بر اقدامات مربوط به تساوی و پاسخگویی به سیاستهای برابری ملی در سطح جوامع خودمختار و منسجم
  1.  
23 ژوئن 2000 رومانی به رغم کاهش نرخ ازدواج و افزایش شمار همزیستی حقوق زنان در شیوه همزیستی خارج از ازدواج از سوی نظام حقوقی حمایت نمی شود
  1.  
23 ژوئیه 1997 اسلوونی تصویب قانون مرخصی والدین که ضمن آن مرخصی را برای پدر مقرر می کند
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند انگیزه ها و فرصتهای برای زنان و مردان فراهم شود به گونه ای که بتوانند به شکل برابر در خارج از خانه از کار با دستمزد و در منزل برای کار بدون دستمزد مشارکت کنند
  1.  
31 ژوئیه 2001 نیکاراگوئه اقدام به تصویب سریع قوانین خانواده بدون تبعیض
  1.  
31 ژوئیه 2001 سنگاپور ابزارنگرانی از مفاهیم ارزشهای آسیایی درخصوص خانواده که موجب تداوم نقشهای کلیشه ای جنسیتی در خانواده و تبعیض علیه زنان می شود
  1.  
دوم فوریه 2000 آلمان بررسی مرخصی غیرقابل انتقال برای پدران تا تعداد مردان در تقسیم مسئولیت برای کودکیاری افزایش یابد و همچنین اماکن نگهداری از کودکان بیشتر شود تا زنان بتوانند دوباره وارد بازار کار شوند
  1.  
14 می 1998 مکزیک ارائه اطلاعاتی درباره جریمه همجنس بازی در قوانین جزایی
  1.  
27 ژانویه 1999 قرقیزستان مفاهیم همجنس بازی زنان به عنوان یک گرایش جنسی مورد بررسی قرار گیرد و جریمه ها بر ضد آن لغو گردد
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد و توباگو بررسی قوانین مجازات روابط جنسی میان زنان تا تبعیض علیه زنان مرتفع گردد
  1.  
23 ژوئن 2000 رومانی عدم شناخت کافی قضات درباره فرصتهای ایجاد شده به واسطه ماده بیستم قانون اساسی برای به کارگیری کنوانسیون در تصمیمات قضایی داخلی
  1.  
14 می 1998 کرواسی ستودن دولت به لحاظ ادغام کنوانسیون با قوانینملی کشور
  1.  
14 می 1998 کرواسی تمجید از تعهدات کشور برای بررسی ضرورت تقویت آگاهی عمومی درباره کنوانسیون تا امکان دوباره به کارگیری آن در تمامی سیستم قضائی فراهم شود
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی قه قضائیه باید در زمینه مفاهیم غیر مستقیم و ساختاری تبعیض، مفهوم تساوی به طور عملی و مفهوم اقدامات ویژه موقت کاملا آگاهی یابد
  1.  
دوم فوریه 2000 آلمان تشویق دولت به اینکه در قانونگذاریها سیاستها و برنامه های جدید به طور مستقیم به کنواسیون اشاره کند زیرا از لحاظ قانونی قابل اجرا است و چنین امری می تواند سبب افزایش آگاهی به تعهدات بین المللی دول عضو شود
  1.  
اول فوریه 1999 یونان دولت هماهنگی مفاد قانونی خود با ماده 1 و 4 کنوانسیون را به روشنی بیان کند
  1.  
اول فوریه 1999 یونان افزایش آگاهی در زمینه راه حل های قانونی در میانزنان تا با اعمال تبعیض آمیز افراد به طور پیوسته برخورد شود
  1.  
12 آگوست 1997 ایتالیا قضات وکلا و قانونگذاران را به تبعیض غیر مستقیم آگاه و آنها را به الزامات بین المللی کشور ایتالیا به ویژه آنهایی که در کنوانسیون شرح داده شده است، متوجه کند
  1.  
28 ژانویه 2002 روسیه استقبال از مفاد معاهدات بین المللی به ویپه کنوانسیون جزء نظام حقوقی کشور که بتواند به طور مستقیم در دادگاه های داخلی مورد استمداد قرار گیرد.
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی درآمیختن کنوانسیون با قوانین کشور ولی عدم آشنایی قضات، مجریان قانون، عاملان و خود زنان درباره فرصتهای موجود در به کارگیری از کنوانسیون در تصمیم گیریهای داخلی
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی الزام دولت به اینکه مواد درسی دانشکده حقوق و تحصیلات پیوسته قضایی طبق کنوانسیون تنظیم شود و در سطح داخلی از آن استفاده کنند
  1.  
23 ژانویه 2002 پرتغال عدم وجود اقدامات قانونی یا تصمیمات دادگاهی که کنوانسیون یا قانون اساسی برای حمایت از دعاوی زنانی مقرر کرده که شاهد تبعیض بوده اند
  1.  
دوم فوریه 2001 مالدیو فقدان یک تشکل موثر جهت اجرای حقوق به رسیمت شناخته شده از سوی کنوانسیون و ارائه راه حل
  1.  
چهارم فوریه 1999 کلمبیا عدم توسعه برنامه منظم آموزشی برای دولت یا مسئولان دادگاهی یا نیروهای پلیس و مسئولان اجرای آئین نامه های مربوط به قانون و اجرای کنوانسیون
  1.  
هشتم ژوئیه 1998 پرو ارائه گزارشی از چگونگی اجرای مفاد کنوانسیون به وسیله قضات و مجریان در پیشگاه دادگاه
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک تقویت اقدامات ویژه موقت که منجر به دریافت دستمزد برابر زنان و مردان برای کار با رزش یکسان شود
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ کار زنان در مقایسه با کار مردان هنوز از لحاظ ارزش دست کم گرفته می شود باید شکاف دستمزد از بین برود
  1.  
سوم فوریه 1999 هنگ کنگ (چین) لحاظ اصل دستمزد برابر برای کار با ارزش برابر در قوانین مرتبط و تعیین میزان ارزش برابری در بازار کار
  1.  
اول ژوئیه 1999 ایرلند پیشرفت ناچیزی در ارزیابی و ارزشگذاری کار با ارزش قابل قیاس
  1.  
31 ژوئیه 2001 آندورا از پژوهشها و عملکردهای موجود در زمینه دستمزد برابر برای کار برابر و با ارزش قابل قیاس بهره مند گردد تا مساله عدم تساوی دستمزد برطرف شود.
  1.  
31 ژوئیه 2001 نیکاراگوئه انجام تلاشهای بیشتری جهت دستیابی به دستمزد برابر برای کار با ارزش یکسان
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی افزایش دستمزد در بخشهای خاص زنان در اشتغال عمومی تا سبب کاهش اختلاف دستمزد در قیاس با بخشهای خاص مردان گردد.
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد وتوباگو بهره مندی از تحقیقات و اعمال موجود از نظر پرداخت یکسان برای کار یکسان و ارزش قابل قیاس جهت رفع نابرابری در پرداختها
  1.  
23 ژانویه 2002 فیجی انتقاد از عدم دریافت دستمزد یکسان از سوی زنان برای کار با ارزش یکسان
  1.  
دوم فوریه 2001 ازبکستان رسیدگی به مسأله تفکیک شغل  و اجرای اصل پرداخت یکسان برای کار با ارزش یکسان
  1.  
اول ژوئیه 1999 گرجستان شناسایی عوامل شکاف دستمزد به ویژه در میان بخشهای بازار کار زنان و مردان و توصیه به اقدامات ابتکاری مانند معرفی مفادی برای دستمزد یکسان در برار کار با ارزش هم تراز
  1.  
31 ژوئیه 2001 گویان تمجید به دلیل نمایندگی 3/331 درصد زنان در فهرست تمامی احزاب سیاسی برای رقابت در انتخابات سراسری و منطقه ای
  1.  
31 ژوئیه 2001 سنگاپور الزام به افزایش تلاشهای  خود برا افزایش تعداد زنان در عرصه های سیاست و تصمیم گیری از راه کاربردهای با حساسیت جنسیتی مبتنی بر اصل شایسته سالاری و تضمین فرصتهای یکسان برای زنان جهت مشارکت درچنین زمینه های
  1.  
27 ژانویه 1999 قرقیزستان ارائه طیف گسترده ای از اقدامات ویژه موقت مطابق با ماده چهار پاراگراف اول از جمله موضوع سهمیه بندی و حضور زنان در سیاست
  1.  
15 ژوئن 2000 اتریش ارائه اقدامات مثبت جهت افزایش انتصاب زنان در پستهای علمی در همه سطوح
  1.  
15 ژوئن 2000 اتریش بررسی چگونگی استفاده از بودجه فدرال برای احزاب سیاسی به عنوان انگیزه ای جهت افزایش نمایندگی زنان در ملس همچنین ارزیابی چگونگی به کارگیری از سهمیه و اهداف رقمی و اهداف قابل اندازه گیری با هدف افزایش مشارکت سیاسی زنان
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک توجبی به خاطر برداشت سهمیه از احزاب سیاسی. هر چند مشارکت زنان در سیاست در مقایسه با کشورهای دیگر در سطح بالاتری است است ولی هنوز به یکنواختی جنسیتی در حوزه سیاسی دست نیافته است
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک افزایش اقدامات ویژه موقت به منظور افزایش مشارکت زنان در تصمیم گیریهای بخش خصوصی افزایش تعداد اساتید زن در دانشگاهها و تشویق مردان به امور خانه
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی وجود تفاوتهای آشکار در نوع دروسی که زنان و مردان مایلند مطالعه کنند. انجام تلاشهای منظمی جهت حصول اطمینان از عدم تجمع زنان در برخی رشته های خاص در دانشگاه ها و مدار
  1.  
23 ژانویه 1997 اسلوونی اقدامات ویژه موقت با اهداف مشخص و جدول زمانبندی تعیین شود تا به رفع تفکیک در اشتغال بپردازد و تشویق به ایجاد فرصتهای اشتغال با یارانه در دستگاه های دولتی برای زنان جوان
  1.  
اول فوریه 1999 یونان انجام اقدامات ابداعی جهت افزایش درصد زنان در همه ارگان های عمومی
  1.  
سوم فوریه 1999 هنک کنگ مطالعه تجربیات سایر کشورها در به کارگیری از سهمیه بندی، جدول زمانبندی جهت دستیابی به اهداف مشخص و داده ها درباره نامزدهای زنان
  1.  
سوم فوریه 1999 هنگ کنگ انجام اقدامات ویژه موقت برای افزایش تعداد زنان در رشته های غیرمرسوم تحصیلی بخصوص فناوری و مهندسی
  1.  
دوم فوریه 2001 بروندی افزایش مشارکت زنان در همه سطوح تصمیم گیری هنگام انجام سهمیه بندی برای گروه های قومی
  1.  
12 اوت 1997 ایتالیا انجام اقدامات خاص مثبت با هدف تخصیص سهمیه بندی و اهداف معین به ویژه در زمینه هایی همچون ستم های سیاستگذاری و تصمیم گیری در عرصه های عمومی
  1.  
14 می 1998 کرواسی اقدامات خاص مثبت با هدف سهمیه بندی و اهداف رقمی به ویژه در جاهایی که هنوز تساوی به حد مطلوب برای زنان محقق نشده است
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی اقدامات وژه موقت در رشته های تحصیلی حرفه ای و سیاسی با تشویق بر ادامه رشته های تحصیلی و زمینه های کاری و مداخلات سیاسی که یکی از دو جنس در آن کمتر است
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک ادقامات ویزه موقت در زمینه های مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان در جایگاه های رهبری جهت ارتقاء مشارکت زنان
  1.  
دوم فوریه 2001 مصر افزایش تعداد زنان در همه سطوح تصمیم گیری
  1.  
اول ژوئیه 1999 گرجستان بازنگری رفتارهای منفی درباره مفاهیم و مفادی چون اقدامات ویژه موقت از جمله سهمیه بندی در زمینه های مشارکت سیاسی و اشتغال
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ توبیج به خاطر عدم اصلاح قانون اساسی از سوی حزب دولت برای لحاظ سازی اصل تساوی میان زنان و مردان
  1.  
30 ژانویه 2002 استونی لحاظ تعریف تبعیض علیه زنان در قانون اساسی و قوانین ملی
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد و توباگو عدم ادغام مفاد معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون بر قوانین داخلی و پیشنهاد تدوین فهرستی از قوانین تبعیض آمیز علیه زنان با هدف بازنگری اصلاح یا الغا
  1.  
28 زانویه 2002 اوروگوئه درنظر گرفتن تعریفی از تبعیض علیه زنان مبتنی بر تعریف موجود در ماده یکم کنوانسیون در قانون اساسی و سایر قوانین
  1.  
23 ژانویه 2002 فیجی عدم وجود تعریفی از تبعیض علیه زنان یا حق مراقبتهای بهداشتی در قانون اساسی سال 1997
  1.  
23 ژانویه 2002 فیجی عدم تصویب لاحیه قانون قانون خانواده، لایحه شهادت و تعدادی قوانین دیگر که درصدد رفع تبعیض علیه زنان بوده
  1.  
21 ژانویه 2002 ایسلند الزام ادغام کنوانسیون با قوانین داخلی به ویژه ادغام ماده یکم کنوانسیون که به تعریف تبعیض علیه زنان پرداخته است
  1.  
31 ژانویه 2001 گویان عدم ارجاع غیر مستقیم به تبعیض در قانون اساسی
  1.  
دوم فوریه 2001 ازبکستان عدم تعریفی از تبعیض علیه زنان طبق ماده یکم کنوانسیون که به منع تبعیض مستقیم و غیر مستقیم پرداخته است
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک درامیختن تبعیض طبق ماده یکم کنوانسیون با قانون اساسی و سایر قوانین مربوطه
  1.  
27 زانویه 2000 اردن لزوم چاپ کنوانسیون در جراید رسمی و انجام اقدامات قانونی لازم جهت اجرای کنوانسیون در دادگاه ها
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ افزایش آگاهی و آموزش جهت رفع تصاویر مرسول و کلیشه ای درباره زنان و مردان
  1.  
دوم فوریه 2001 مصر انجام تحفظات از سوی دولت عضو که به محض تصویب نگه داشته شده اند و کمیته مصرانه خواست تا به سرعت گامهای لازم را برای انصراف از تحفظات بردارد
  1.  
سوم فوریه 1999 چین نگرانی از تحفظی که معافیت امور فرقه های مذهبی از حیطه کنوانسیون را شامل می شود
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ عدم پیشرفت بیشتر در انصراف از تحفظات مربوط به ماده هفت و ماده شانزده
  1.  
31 ژوئیه 2001 هلند تقدیر به دلیل اعتراض به تحفظات سایر دول عضو که مغایر با اهداف کنوانسیون بوده
  1.  
31 ژوئیه 2001 سوئد تقدیر به دلیل اعتراض به تحفظات سایر دول عضو که مغایر با اهداف کنوانسیون بوده
  1.  
31 ژوئیه 2001 سنگاپور تحفظات دول عضو مانع از اجرای کامل کنوانسیون می شود
  1.  
دوم فوریه 2001 مالدیو انتقاد به دلیل تحفظات دولت عضو در زمینه مواد هفت و شانزدهم کنوانسیون. این تحظ زنان رااز سمت ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری کشور باز میدارد
  1.  
اول ژوئیه 1999 انگلستان و ایرلند شمالی تقدر به دلیل انصراف از برخی تحفظات مرتبط با کنوانسیون و نیز این که بقیه تحفظات در حال بررسی و بازنگری است
  1.  
اول فوریه 1999 لیختنشتاین انصراف دولت در زمینه تحفظات مربوط به کنواسیون
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک ارزش کار بدون دستمزد مردان و زنان در محاسبات ملی باید از راه حسابهای گردش گنجانده شود
  1.  
31 ژوئیه 2001 نیکاراگوئه فراهم کردن امکانات مالی پرسنل و توانایی لازم در تصمیم گیریهای سیاسی موسسه زنان تا امکان ارتقای تساوی جنسیت در این کشور موثرواقع شود
  1.  
29 ژانویه 2002 ترینیداد و توباگو عدم وجود یک ساختار جامع و هماهنگ برای جریان سازی موضوع جنسیت  و تشویق به بازسازی تشکلهای ملی و تخصیص منابع مالی و انسانی جهت اجرای موثر سیاستها و برنامه های دولت درخصوص تساوی جنسیت
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک ایجاد تشکلهای ملی همراه با اختیارات روشن برای اجرا، هماهنگی و نظارت بر مفاد کنوانسیون
  1.  
4 فوریه 1999 کلمبیا اقدام ناکافی جهت توزیع متن کنوانسیون طبق ملزومات مفاد قانون اساسی حاکم بر حقوق زنان
  1.  
اول ژوئیه 1999 نپال الزام به راه اندازی برنامه های حمایت از حساسیت جنسیتی برای صاحب نظران و مسئولان خدمات مدنی، سیاستگذاری مسئولان بهداشت و مأمورین قانون
  1.  
--- خطاب به همه کشورها به منظور آموزش زنان درباره محتوای کنوانسیون فعالیتهایی انجام دهند و شهروندان را از نظرات نهایی موجود در گزارش کمیته وگاهای بعدی مورد نیاز آگاه کنند
  1.  
31 زانویه 2000 بلاروس بازنگری قوانین و استانداردهای مربوط به بهداشت شغلی و ایمنی باهدف کاهش استانداردهای حمایتی که غالبا دارای آثار تبعیض آمیز بر زنان به طور اعم و بر زنان باردار به طور اخص است
  1.  
14 می 1998 جمهوری چک انتقاد به افزایش اقدامات حمایتی برای دوران بارداری و مادری و نیز سیاسیتهای مربوط به بازنشتگی زودهنگام برای زنان
  1.  
28 ژانویه 2002 روسیه اخراج زنان در سنین باروری از فهرست 456 شغل موجود که میتواند به منع ورود زنان به برخی از بخشهای اشتغال بینجامد
  1.  
اول ژوئیه 1999 گرجستان استانداردهای بهداشت شغلی موجود در ارتباط با زنان به تبعیض علیه آنها در بازار کار می انجامد که مبتنی بر اقتصاد بازار است
  1.  
27 ژانویه 1997 دانمارک درخواست گزارش از اقدامات اتحادیه تجاری و سازمانهای کاری جهت اجرای اصل پرداخت دستمزد یکسان و استفاده از داروی سقط جنین و تعداد زنانی که از تکنیک های پزشکی برای باروری استفاده می کنند و تعداد فرزندان تحت قیومیت درآمده
  1.  
21 ژانویه 2000 لوکزامبورگ درخواست گزارشاتی از دادگاه های مربوط به زنان سیگاری و بیماری های ناشی از سیگار
  1.  
31 ژوئیه 2001 سنگاپور استهزاء دولت به دلیل عدم درک صحیح دولت در زمینه جریان سازی جنسیتی در ارتباط با قانونگذاری، سیاستها و برنامه ها
  1.  
دوم فوریه 2001 مصر درخواست امضاء پروتکل اختیاری کنوانسیون و پاسخگویی به اظهارات نهایی جاری در گزارشات دوره ای بعدی با نظر به ماده هجدهم کنوانسیون
  1.  
12 اوت 1997 ایتالیا پیشرفت نقش زنان به عنوان حافظان صلح در نقاط گوناگون جهان
 
بررسی موارد فوق نشان می دهد ک با پذیرش 2030 راه برای ثبت شکایت های مختلف یونسکو علیه ایران باز می شود؛ به خوبی مشخص است که اعتراضات یونسکو به یک تذکر ختم نشده و در ادامه اگر موارد اعتراض آنها در کشور رفع نشود، فضا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران باز می شود.
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

دبیرکل

پروفسور این سند سال 2015 تصویب شده و تذکرات از سال 1990 شروع شده کاملا مشخصه که اینها بهم ربطی ندارند

0
0
پاسخ
1396-03-02 19:46
مهدی

سازمان ملل برای چشم اندازی جهانی برنامه هایی را تصویب می کند و از تمامی کشورها به صورت غیر رسمی انتظار دارد که آنها را انجام دهد و در غیر آن ، آنها را مورد عتاب قرار می دهد ... نفس این کار مهم است که شما با پذیرفتن چشم اندازهای سازمان ملل ( یونسکو قسمت فرهنگی ) به سازمانهای بین المللی اجازه می دهید که شما را بازخواست و مورد توبیخ قرار دهند...

0
0
پاسخ
1396-03-07 15:29
نام شما

پروفسور، مباحث جنسیتی نه مباحث جنسی ! خوبه درست نوشتی .

0
0
پاسخ
1396-03-11 14:56

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.